Simpele SWOT

Nu duurzaamheid meer en meer gemeengoed wordt, gaan consumenten, al dan niet georganiseerd, de dialoog aan met bedrijven met het verzoek om duurzame(re) producten

Soms betreft de kritiek van consumenten een eindproduct, dat niet zo eenvoudig door middel van procesoptimalisatie en grondstofkeuze te verduurzamen is. Dikwijls gaan deze producenten zich als een kat in het nauw gedragen en verdedigen zich met een communicatie offensief.

Op zo’n situatie moet helemaal niet anders gereageerd worden dan op andere marktontwikkelingen. Dit vraag om innovatie!

Als voorbeeld gebruik ik een casus over mineraalwaterproducenten*).

Momenteel is er een flinke kraanwater lobby gaande. Hierdoor komt gebotteld mineraalwater in een slecht daglicht te staan. Beide kampen halen alle sterktes van zichzelf en zwaktes  van de andere partij uit de kast, en slaan elkaar ermee om de oren.

Het is veel beter om in zo’n geval je eigen sterktes én zwaktes samen met kansen en bedreigingen (die vaak weer met sterktes en zwaktes van opponenten te maken hebben) doeltreffend maar simpel op een rij te zetten: in een  ‘good old ‘ SWOT.

Toegepast op de actualiteit van de mineraalwaterproducent (zeker niet compleet, illustratief voor de mindshift bedoeld):

Strength: Het product zuiver mineraalwater met duidelijke herkomst (bronnen in beheer) met een sterk merk

Weakness: Verpakking (plastic) en logistiek (transport flessen) wordt als niet duurzaam bestempeld door consument

Opportunity: Trends als wellness/gezondheid/natuur/waardering voor oorsprong/water als beleving

Threat: Kraanwatergebruik in opmars, mede door flinke kraanwaterlobby

Kruislingse combinatie (confrontatiematrix) van de SWOT onderdelen leiden tot nieuwe oplossingsrichtingen.
De huidige strategie (offensief met defensieve communicatie) is terug te vinden bij combinatie van Strenght met Threat:

Hoe gaan we ons  kwalitatieve product met het sterke merk  inzetten om de opmars van de kraanwater gebruik tegen te gaan?

Als de mineraalwater producent zich richt op de opportunity uit de SWOT:

Hoe gaan we ons sterke merk en onze bronnen met kwalitatief goed mineraalwater inzetten om in te spelen op de wellness & health en water beleving trend?

of

Hoe gaan we de duurzaamheids problemen rondom verpakking en transport van ons huidige product oplossen om in te spelen op de trend van wellness & health en waterbeleving?

Een mogelijke oplossing zou dan zijn:  premium water in wellness & health setting op locatie bij (keten van) bron(nen). Voordelen hiervan zijn: geen verpakking, geen transport en totaal ander marktsegment dan kraanwater.

Wat natuurlijk helemaal  geweldig zou  zijn is als er een oplossingsrichting volgt die de ‘weakness’ (verpakking en transport) aanpakt. Misschien zien we deze richting nog niet, maar we moeten blijven zoeken.

Kortom,
Verwelkom duurzaamheid als driver voor innovatie binnen je bedrijf!

Bron: Succesvolle marketingplannen, Denken, Kiezen, Doen. Marian Dingena.

*) nog  éénmaal een casus die kraanwater gerelateerd is. Zie ook eerdere blog ‘Water uit een ander vaatje getapt’. Er zijn nog heel veel andere wateronderwerpen die om aandacht schreeuwen, dus hierna laat ik kraanwater even rusten.

5 comments to Simpele SWOT

  • Je hebt helemaal gelijk dat de sector zou moeten zoeken naar innovatie.
    Maar dat lost niet alle nadelen van gebotteld bronwater op. Volgens mij vergeet je namelijk een belangrijk nadeel. Het bronwater heeft er tientallen, vaak honderden jaren over gedaan om te worden wat het is. Het oppompen tast deze bodemschat aan en beïnvloedt bovendien de grondwaterstand, met alle gevolgen van dien. Lekker laten zitten, zou ik denken, zeker als er zo’n fantastisch alternatief is!

  • Mirjam,

    Je hebt helemaal gelijk. En je wijst hiermee op een heel belangrijk dilemma: bestaan(srecht) van bedrijven versus de situatie van onze planeet. Hoe diep kunnen bedrijven bij zichzelf naar binnen kijken?

    Het zou mooi zijn als deze industrie bijvoorbeeld de kennis en kunde met betrekking tot marketing etc gaat inzetten voor ‘ander’ water dan bronwater.
    Of: decentrale waterzuivering: een mooi apparaatje waarmee oppervlakte water gezuiverd kan worden en direct drinkbaar is. Dergelijke apparaten bestaan, maar nog niet als ‘gadget’ in de westerse wereld.

    Else Boutkan

  • Mirjam snijdt echt een belangrijk asspect aan. Dit aspect is nog groter omdat we inmiddels ook warmtepompen gebruiken om onze huizen en kantoren te verwarmen en te koelen.

    We veranderen op diepte an alles en nog wat, waar we nu de gevolgen nog niet van kunnen overzien. Wat we wel weten is dat er iets veranderd.
    Bij het wegpompen van water uit een bron wordt razend snel water aangetrokken uit omliggende gebieden en zal de oorpronkelijke kracht en kwaliteit van de bron doen veranderen.
    Vragen zijn dan is dit erg? veranderd het ten goede of slechte?

    Tja stand alone waterzuiveraars zoals een travel kit heb je inderdaad voor niet al te veel geld, hiermee kunje overal ter wereld een goede kwaliteit drinkwater maken. Snap wat dat betreft de proffesionele sport teams niet, die dat altijd bij hun kunnen hebben. Dat is overgens wel een terechte markt voor flessen water. Zeer betrouwbaar in den vreemde.

  • Beste Simon,
    Dank voor je commentaar. Het is een grote wens van mij dat alle bedrijven zich gaan verdiepen in hun footprint, de impact van hun handelen op onze planeet. Zie ook mijn blogje ‘op=op en genoeg = genoeg’.
    Doel van dit verhaal was om te laten zien dat het voor het ene bedrijf lastiger is dan voor het andere.
    En … uiteindelijk wil je als bedrijf toch niet afhankelijk zijn van schaarse grondstoffen of grondstoffen van onzekere kwaliteit, en moet je dus wel verder kijken. Dat geldt zowel voor producten die al op de markt zijn als voor nieuwe producten (de warmtepompen die je noemt).
    Groeten van Else

  • We hebben allemaal de beste bedoelingen, maar linksom of rechtsom vervuilen we alles om ons heen! Voorlopig komt daar geen einde aan.

Leave a Reply

  

  

  

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>