Én … duurzaamheid is ook goed voor reputatie en portemonnee

Het realiseren van kostenbesparingen en het verkrijgen van een goed imago blijken belangrijke redenen voor organisaties te zijn om met duurzaamheid te beginnen. Recent onderzoek bevestigd dit. Een voor de hand liggende besparingspost is bijvoorbeeld energie: verwarming van gebouwen, elektriciteit, maar ook brandstof. Als het over het imago gaat, wordt vaak gegrepen naar een mooie showcase waarbij het gevaar bestaat dat er meer op ‘het plaatje’ wordt gelet dan op de daadwerkelijke duurzaamheidswaarde.

Dit betekent niet dat kostenbesparingen en goed imago geen goede beweegredenen zijn. Want natuurlijk kun je met energiebesparen geld besparen. En natuurlijk draagt een duurzaam imago bij aan het totale imago van je organisatie, waardoor je een aantrekkelijkere werkgever, leverancier enzovoorts bent.

Primair kiezen voor de insteek van kostenbesparing en/of imago levert echter mogelijke valkuilen op . Om in het voorbeeld van energiebesparing te blijven: als de eerste successen gerealiseerd zijn dan zullen voor verdergaande besparingen investeringen nodig zijn. Gedragsverandering – verlichting uit doen, verwarming een graadje lager- waarmee substantiële besparingen te realiseren zijn, worden vaak opgevolgd door isolatiemaatregelen of toepassen van alternatieve energiebronnen, zoals zonnepanelen. En dat kost geld! En daarnaast is communiceren ook goed en belangrijk, bijvoorbeeld voor het verkrijgen van draagvlak binnen en buiten je organisatie. En natuurlijk mogen succesvolle duurzaamheidsprojecten met trots gedeeld worden. Maar als er stevig gecommuniceerd wordt rondom mooie, maar misschien marginale duurzaamheidsinspanningen wordt je bedrijf voor je het weet van greenwashing beticht en is er reputatieschade!

Zet daarom het realiseren van kostenbesparingen en het verkrijgen van een goed imago op de juiste plaats in de overweging om met duurzaamheid aan de slag te gaan. Positioneer het als een belangrijk bijkomend voordeel! Als het dé redenen zijn voor de organisatie om met duurzaamheid te starten dan is de kans groot dat de klad er snel in komt. Het besparen van geld en bouwen aan de reputatie zullen echter zeker wel voor veel medewerkers een interessante stimulans zijn om deel te nemen aan duurzaamheidsactiviteiten. Dus het is slim om ze als argumenten in te zetten voor het verkrijgen van draagvlak. Maar zorg dat ze een stimulans blijven – een aantrekkelijke bijvangst – en dat ze er niet voor zorgen dat de basis van het onderwerp duurzaamheid ter discussie komt te staan.

Overtuigende redenen om met duurzaamheid te starten liggen dichtbij bestaansrecht en voortbestaan van de organisatie, bij een diepgewortelde wens voor een duurzame wereld en daar als bedrijf een constructieve bijdrage aan te leveren. De invulling hiervan kan voor ieder bedrijf anders zijn. Een binnen de organisatie breed gedeelde visie *) dient als een leidraad – iets om op terug te vallen – als er discussies zijn rondom investeringen voor duurzaamheid of als een journalist lastige vragen komt stellen over greenwashing. Het voorkomt dispuut.

Dus bijvoorbeeld:

“Wij zijn een duurzaam bedrijf omdat wij in ons handelen van vandaag toekomstige generaties niet willen schaden **),

én … het is ook nog eens goed voor onze reputatie en portemonnee”

 

*) in een volgend artikel zal ik ingaan op het bepalen van een breed gedragen visie als leidraad voor duurzaamheid

**) gebaseerd op Brundtland: Our Common Future

 

Leave a Reply

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>