Het beste antwoord op de vraag ‘Wegwerpbekertje of mok?’

Is het wegwerpbekertje slechter voor het milieu dan een afwasbare mok?

Ik kreeg onlangs deze vraag voorgeschoteld. En niet voor het eerst. Het is een vraag die binnen veel bedrijven tot discussie leidt. In de koffiehoek en – vaste prik – bij de start van een duurzaamheidsoverleg.

Deze vraag is exemplarisch voor duurzaamheidsdiscussies op de werkvloer. Ze gaan over feiten, vergelijkingen, onderzoeken en cijfers. Het reduceert een duurzaamheidsdiscussie tot iets waarvan het antwoord te vinden is in een tabel of uitgekauwde spreadsheet.

Mijn antwoord op de bekertjesvraag is een wedervraag. Waarom je je zou willen beperken tot cijfertjes om anderen te overtuigen? En waarom zou je een duurzaamheidsdiscussie willen platslaan tot een ja-nee, zwart-wit, voor-tegen verhaal?

En mijn advies luidt: “Make up your mind and start making waves!”

feitjes making waves

 

Want dat wat je uiteindelijk wilt, is meer duurzaamheid in je bedrijf nietwaar? Je wilt zoveel mogelijk aanhangers van jouw visie. En nog belangrijker, het moet voor jou leuk blijven. En zeg nou zelf, welles-nietes gedoe bij het koffieapparaat is niet leuk.

Dit zijn mijn tips om goed beslagen ten ijs te komen in de mokken-bekers en elke andere duurzaamheidsdiscussie.

  1. Storytelling in plaats van statistiek! Formuleer jouw persoonlijke en unieke verhaal bij jouw keuze. Waarom gebruik je een afwasbare mok? Of waarom ben je fervent inzamelaar van wegwerpbekers? Jouw verhaal bevat natuurlijk de feiten. Maar de feiten vul je aan met jouw persoonlijke overtuiging en ideeën. Heb jij grote zorg over gebruik van plastic? Dan lardeer jij jouw verhaal met verhalen over de plastic soep. Is het gebruik van gas voor warm afwaswater onacceptabel voor jou? Dan worden fossiele brandstoffen onderdeel van jouw verhaal. Misschien is jouw keuze een metafoor of symbool? Vertel dit! Maak jouw persoonlijke betrokkenheid bij het dilemma duidelijk.
  2. Spread the word! Durf dit eigen verhaal te vertellen. Dat maakt van jou een duurzaamheidsleider in plaats van een wandelende encyclopedie van duurzaamheidsfeitjes. En ja, dat is spannend. Maar het is ook ontzettend krachtig.
  3. Show it off! Als je fervent gebruiker bent van de afwasbare mok, gebruik deze dan met sier en vertier. Zorg dat je de meest prachtige mok hebt, het liefst met een schitterend bijbehorend verhaal. Drink uit je mok alsof je aan champagne nipt. Organiseer leuke herbal tea parties. Maak van het drinken uit een mok een fantastische experience. Hetzelfde geldt voor het inzamelen van wegwerpbekers. Ruim alles mooi op. Laat zien hoeveel er gerecycled wordt. Maak helder dat het systeem werkt. Welke stroming je ook kiest, maak er een positieve beweging van. Zorg dat je collega’s willen volgen in plaats van met je in discussie willen gaan.

En wil je je niet 100% beperken tot een bottom-up beweging, maar wil je besluitvormers of managers betrekken bij jouw keuze? Hiervoor heb ik nog extra tips:

  1. Spot on business case. Zoek precies uit hoe de situatie is geregeld is binnen jullie bedrijf. Hoe worden de wegwerpbekers nu ingezameld? Welk bedrijf haalt de bekers op en hoe worden ze gerecycled? Hoe wordt de afwas gedaan binnen jullie bedrijf? Hoe wordt het water verwarmd? Als je toch voor de cijfertjes gaat, zorg dan dat je precies weet hoe het zit in jullie specifieke situatie. Maar gebruik de getallen niet voor oeverloze discussies met schampere collega’s. Maak een overtuigende business case voor de besluitvormers. Ja, ook als dit totaal niet jouw eigen werk is. Respect en waardering zulje sowieso krijgen. En wie weet krijg je ook nog gelijk!
  1. Corporate storytelling. Net zoals je een persoonlijk verhaal kunt opstellen, kun je dit ook doen voor jullie bedrijf. Zoek de kernwaarden, mission statement, of welke uiting jullie bedrijf dan ook heeft, op, en kijk hoe jouw duurzame keuze hierin past. Gaan jullie voor kwaliteit en langdurige relaties? Dat past toch slecht bij een wegwerpcultuur niet waar? Zijn jullie super innovatief? Dan zou de circulaire economie toch appeltje-eitje moeten zijn en dat zou toch al primair bij het koffiedrinken tot uiting moeten komen.

Ben je toch op zoek naar de feiten, hierbij een artikel waarin de algemene vergelijking gemaakt wordt. Voor deze specifieke situatie is het een dubbeltje op zijn kant. Maar dat maakt de bekertjes-mok discussie het perfecte duurzaamheidsdilemma voor persoonlijke invulling. Juist dan kan jouw verhaal en het verhaal van het bedrijf de doorslag geven.

De tips zijn van toepassing op elk ander onderwerp op de werkvloer. En vergeet niet: elk duurzaamheidsthema is het waard om voor gestreden te worden, hoe relatief klein dan ook.

 

 

Leave a Reply

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>