Professionals en beroemdheden uit de duurzaamheidwereld worden vaak langs de duurzaamheidmeetlat gelegd. ‘Verbeter de wereld en begin bij jezelf’ is het credo. Want waren we niet enorm verontwaardigd toen bleek dat Al Gore een torenhoge energierekening had?
Net zomin als voor Al Gore, is het voor een bedrijf eenvoudig om van de ene op de andere dag de energierekening te halveren. Dit vraagt inspanningen en investeringen (die zichzelf natuurlijk weer terug gaan verdienen, maar dat hier even terzijde).
Voor je het weet is de drive van het ‘wereld verbeteren’ veranderd in stug en hard doorwerken in ‘just another project’. Duurzaamheidmanagers binnen organisaties zullen dit herkennen.
Wat zijn goede duurzaamheidprojecten voor een bedrijf die met veel passie opgepakt worden? Het antwoord is: ‘Scratch your own itch’
De ‘itch’ van Al Gore is duidelijk: er is te weinig bewustwording in de wereld ten aanzien van de klimaatcrisis. Met zijn campagne en zijn boeken én met een bewonderenswaardige drive, heeft hij een enorme bijdrage op dit vlak geleverd. Daar zal iedereen het over eens zijn.
Een aansprekend voorbeeld dat ik in mijn eigen adviespraktijk ben tegengekomen gaat over Eneco. Met het project NRGSPOT zorgt Eneco ervoor dat er oplaadzuilen voor het opladen van elektrische vervoersmiddelen geplaatst worden. Naast een strategische uitbreiding van de core business betekent dit ook dat Eneco het invoeren van een elektrisch wagenpark voor de eigen organisatie mogelijk maakt, waarmee ze een belangrijke verduurzamingstap van de interne bedrijfsvoering maken.
Hierop voortbordurend wachten we bijvoorbeeld ook met smart op installatiebedrijven die jeuk krijgen van hun eigen hoge energierekening en hiervoor innovatieve oplossingen ontwikkelen, die ze vervolgens ook op de markt zetten.
Hetzelfde geldt voor autobedrijven die jeuk krijgen van medewerkers die steeds te laat komen door de file en de pan uitrijzende autokosten.
En als gepassioneerd, maar ook bezorgd waterexpert wil ik waterberginsproducten en -adviezen van mijn waterschap, optimale waterhuishouding- en kringloopproducten van mijn drinkwaterbedrijf. Ik wil dat het zwembad waar mijn kinderen les hebben, het wellness centrum dat ik bezoek duurzame waterzuiveringen gebruiken, die de waterkwaliteit ook nog eens aanzienlijk verbeteren.
Mijn ‘itch’ is duidelijk. Wat mij betreft komen er veel meer duurzame innovaties op de markt en slaan veel meer bedrijven de duurzame weg in. Dan wordt het voor mij een stuk eenvoudiger om er een duurzame levenstijl op na te houden.
Ik ben daarom al flink aan het krabben: ik ontwikkel momenteel laagdrempelige programma’s voor bedrijven die duurzaamheid willen implementeren in de bedrijfsvoering, dus ook in hun innovatie.
What’s your itch?
*) uit Rework van Jason Fried & David Heinemeier Hansson. Een boektip die ik onlangs kreeg.