Maar weinig mensen zullen warme gevoelens van dankbaarheid hebben op het moment dat ze een waterkraan opendraaien. En als aan een willekeurige voorbijgangers op straat gevraagd wordt hoeveel een liter kraanwater kost, zullen velen het antwoord schuldig blijven.

In het licht van het mondiale drinkwaterprobleem (zo’n 1 op 7 mensen heeft geen toegang tot schoon en veiling drinkwater) is ons drinkwater uiterst luxe.  En je zou kunnen zeggen dat onze drinkwaterbedrijven tot de meest maatschappelijk verantwoorde bedrijven van Nederland horen, met een product dat zo laag geprijsd is en zo’n enorm belang heeft voor de volksgezondheid.

In de praktijk ben je echter pas maatschappelijk verantwoord als je klanten je die credit geven. Gezien de onbekendheid en onbemindheid moeten de drinkwaterbedrijven grijpen naar voorlichtingscampagnes, al dan niet in branche verband (Vewin).

De drinkwaterbedrijven krijgen echter hulp uit onverwachte hoek. De afgelopen tijd springen kraanwaterpromotie organisaties en activiteiten als paddenstoelen uit de grond en zetten gezamenlijk een belangrijke maatschappelijke kraanwater beweging in gang.
Deze initiatieven promoten kraanwater als duurzaam alternatief voor gebotteld mineraal water. De belangrijkste claim die hier gemaakt wordt is dat verpakt mineraal water onnodige transport, onnodige productie van plastic flessen en een grote afvalproblematiek veroorzaakt.

Daarnaast wijzen ze ook op het financiële aspect: mineraalwater is vele malen duurder dan het kwalitatief op zijn minst gelijkwaardige equivalent kraanwater.

In Nederland maken de organisaties Neau, De Dopper, Join the Pipe en TapNgo duurzame herbruikbare flessen die met kraanwater gevuld kunnen worden. Internationale voorbeelden zijn 321-water uit Australië en GiveMeTap uit de UK.  WeTapWater is een algemene kraanwater promotor die veel succes heeft via social media. En tot slot zijn er de producenten en verkopers van waterkoelers die aan drinkwaterleiding aangesloten kunnen worden, zoals Watercompany.

Stel dat deze organisaties en de drinkwaterbedrijven hun krachten zouden bundelen, wat vanuit maatschappelijk oogpunt een logische stap lijkt, welke slagkracht zou er dan wel niet bereikt kunnen worden?

Ik ben benieuwd of de drinkwaterbedrijven uit een ander vaatje gaan tappen?

N.B.  Brabant Water voorziet de horeca van waterkaraffen om kraanwater in de horeca te promoten: http://www.brabantwater.nl/NL/actueel/Pages/Horecaoveropkraanwater.aspx

 

Links:
www.kraanwater.nu
www.neau.nl
www.jointhepipe.org
www.tapngo.nl
www.dedopper.nl
www.321-water.com
www.givemetap.co.uk
www.watercompany.nl
www.wetapwater.nl