Duurzaamheidsmanager: wordt duurzaamheidsleider!

Bij de introductie van duurzaamheid in een organisatie wordt meestal één verantwoordelijke aangesteld. Jij bent misschien zelf duurzaamheidsmanager, duurzaamheidscoördinator of medewerker MVO binnen je organisatie. Deze medewerker vindt vaak een plaatst bij de afdeling communicatie, bij de facilitaire dienst of bij een ander onderdeel van de organisatie.  In een luxe situatie wordt er een speciale duurzaamheidsafdeling opgezet. En als je minder geluk hebt dan wordt duurzaamheid toegevoegd aan een bestaand takenpakket.

Vervolgens gaat de duurzaamheidsmanager aan de slag. Er worden doelen gesteld en projecten opgetuigd. En omdat duurzaamheid veel vakgebieden binnen de organisatie raakt wordt er een werkgroep in het leven geroepen waarin inkoop, marketing, HR, productie etc allemaal vertegenwoordigd zijn.

En dan gebeurt het: weerstand! Het eerste enthousiasme ebt weg. Het duurzaamheidsprogramma vervalt tot ‘just another project’. De stappen die genomen moeten worden verdwijnen in de overvolle actielijsten en moeten concurreren met ‘gewone werkzaamheden’. Dit is het punt waarop de duurzaamheidsmanager op de proef gesteld wordt. Je kunt de tanden op elkaar zetten en doorbuffelen. Je kunt er ook voor kiezen om een andere weg in te slaan door  breed draagvlak door duurzaamheid in je organisatie te organiseren.

Duurzaamheidsmanager: zie jezelf als een inspirerend leider binnen een organisatie in beweging! Een breed draagvlak voor duurzaamheid is dé voedingsbodem en dé smeerolie voor je duurzaamheidsprojecten. Ga op zoek naar de innovators in je organisatie. In elke organisatie werken mensen die al duurzaam denken en handelen. En dit zijn vaak niet de mensen die op de voor de hand liggende sleutelposities zitten. Ga met deze innovators in gesprek en ontdek wat hun kennis is. Faciliteer ze om de initiatieven die ze zelf al aangegaan zijn verder te brengen. Moedig ze aan in hun vakmanschap en kijk hoe je ze in je duurzaamheidsprojecten kunt betrekken. Volgens de theorie van social diffusion kun je met deze groep innovators (doorgaans 3% van de omvang van de organisatie)  de stap maken naar de early adopters en zo stap voor stap bouwen aan draagvlak voor duurzaamheid binnen je organisatie. Laat de laggards even voor wat ze zijn. Omzeil de weerstand en investeer in de mensen die wél willen. Daar krijg je zelf ook weer energie van!

Voorbeelden van innovators die ik in mijn adviespraktijk ben tegen gekomen zijn:

Een onderhoudsmedewerker bij een woningbouwcooperatie die zijn eigen huis volgestopt had met technische- energiebesparende snufjes. Hij installeerde bewegingsmelders zodat verlichting vanzelf weer uit ging (“die had ik snel terug verdiend met die pubers in mijn huis”). Hij wist uit eigen ervaring welke spaarlampen het langste mee gingen en waar je die goedkoop kon inkopen.

Een marketingmanager, en tevens gepassioneerd autoliefhebber, werkzaam binnen een bedrijf met een groot wagenpark voor monteurs. Hij wist alles van energielabels  Hij was volledig op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op het gebied van elektrische auto’s en auto’s die rijden op aardgas. En hij had zich zelfs al verdiept en welke van deze auto’s genoeg power hadden voor de zware uitrusting van de bedrijfsauto’s voor de monteurs.

En koester ook de medewerkers die nog even alle lichten en beeldschermen in alle kamers uitdoen als iedereen gaat lunchen. Of die trouw het papier uit de prullenbak vissen en in de papiercontainer gooien. Het zijn juist deze mensen die je de slimste faciliteiten voor gedragsverandering kunnen vertellen.

Kijk met een andere bril naar je eigen rol en naar de organisatie. Wees een inspirerend leider voor het al aanwezige draagvlak, hoe klein en solistisch dit nog is,  en bouw het samen verder uit!

 

 

 

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.