Maatschappelijk Betrokken Ondernemen nieuwe stijl: ‘See it happen’

Er zijn tegenwoordig veel mogelijkheden om met een kleiner budget een betrokken en transparante bijdrage te geven aan een goed doel, bijvoorbeeld via organisaties als AKVO en 1%club. Het geven van donaties, maar ook het verrichten van werkzaamheden door personeel bij een ‘goed doel organisatie’ wordt bestempeld met de term Maatschappelijk Betrokken Ondernemen (MBO). In vergelijking met Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO), waar diep in de bedrijfsprocessen en eindproducten ingegrepen wordt, richt MBO zich op het weggeven van financiële en sociale overwaarde.

Ik geef via mijn bedrijf regelmatig aan goede doelen. Met mijn bedrijfsactiviteit zal ik mijn Maatschappelijke Betrokkenheid structureel invulling te geven, onder andere door een deel van mijn bedrijfsresultaat te doneren.

Ik ben daarvoor op zoek gegaan naar een project met de volgende criteria:

  • Ik wil flexibel een bedrag doneren op een moment dat mij goed uitkomt.
  • Ik wil direct de voortgang van het project, en dus de impact van mijn donaties, kunnen volgen.
  • Ik wil precies weten waar mijn geld naar toe gaat en ik wil ook over dit project kunnen vertellen en er naar verwijzen.
  • Ik wil graag substantieel bijdragen, dus zoek een doel waar meerdere partijen geld inbrengen.
  • Ik wil graag transparant kunnen rapporteren over mijn donaties.
  • Het moet bijdragen aan de uitstraling van mijn bedrijf: ik zoek naar innovatie en passie en goede uitstraling.

Mijn speurtocht bracht me naar een initiatief van twee vrienden die 30.000 kilometer op bamboefietsen afleggen om aandacht te vragen voor de mondiale watercrisis: www.cycleforwater.com. Zij hebben zich verbonden aan een waterproject in Guatamala . Dit project hebben ze zelf ook bezocht en over geschreven. De Akvo slogan is niet voor niets ‘See it happen’.

Door met Akvo en Cycle for Water te werken beperk ik me niet tot doneren, maar ik voeg ook een mooie noot toe aan mijn bedrijfspresentatie. Het illustreert dat ik me zorgen maak over de mondiale watercrisis en dat ik wil bijdragen aan oplossingen hiervoor.  En ik laat zien dat ik me betrokken voel bij en wil samenwerken met gepassioneerde mensen met een verhaal.

Het mes snijdt aan twee kanten bij Maatschappelijk Betrokken Ondernemen en dat mag!

Dit artikel is een actualisering van een eerder verschenen blog: Maatschappelijk Betrokken Ondernemen niet alleen voor miljonairs.

Leave a comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *