Be a wavemaker!


Wil je anderen in je organisatie in beweging krijgen rond duurzaamheid? Bepaal dan eerst goed je eigen positie ten aanzien van het onderwerp.
Als duurzaamheidsmanager zijn er veel momenten waarop jij een introductie over jezelf of duurzaamheid moet geven: in een bilateraal gesprek, bij projectbijeenkomsten of bij presentaties.

Een kort betoog, een boodschap gebaseerd op je eigen drive, passie en inspiratie kan dan inspirerend en versnellend werken. Zo voeg je, naast je inhoudelijke rol als programmamanager of projectleider, ook een krachtige aspect als inspirerend leider en bron van verandering toe. Je wordt een ‘Wavemaker’ met een ‘wavemaking message’

Kies één voor jou aansprekend en helder voorbeeld of anekdote. Duurzaamheid is een breed begrip, een containerbegrip. Als je iemand wilt inwijden in duurzaamheid zit je voor je het weet in een brede en diepgaande inhoudelijke verhandeling over klimaat, grondstoffen, energie, mensenrechten enzovoorts en alle bijbehorende afwegingen en dilemma’s. Maar met één kort sprekend voorbeeld zeg je vaak al heel veel!

Kies een boodschap die bij jou hoort. Waar sta jij voor als het over duurzaamheid gaat? Welke diepe drijfveer, passie, ervaring maakt(e) dat jij je vol overgave kunt inzetten voor de taak die je hebt? Wat zijn jouw waarden? Wat is jouw wereldbeeld? Juist als de boodschap heel dichtbij jezelf ligt, kun je er heel goed en ‘echt’ en gepassioneerd over vertellen. Je betoog komt dan heel krachtig over, zal indruk maken en niet snel worden vergeten!

Maak je boodschap concreet met een verwijzing naar jouw inspiratiebron. Refereer aan een gesprek dat je ooit had. Of misschien zag je een film of video of had je een indrukwekkende belevenis. Het kan ook zijn dat je al lang een rolmodel of voorbeeldfiguur volgt. Wat het ook is, zorg dat je eventueel bijbehorend materiaal altijd paraat hebt en gebruik het waar nodig!

Vraag naar de inspiratiebron van je toehoorders. Je zult merken dat de shift van inhoud naar inspiratie maakt dat je gesprekspartner of toehoorders ook automatisch gaan zoeken naar hun eigen inspirerende boodschap. Door er expliciet naar te vragen veranker je de inspiratie bij deze mensen en worden ze zo zelf ook potentiële wavemakers!

Koester je wavemaking message. Jouw boodschap is ook een bron voor jezelf om op terug te vallen als je weerstand tegen komt. Gebruik ‘m voor self-empowerment. En stap niet in de valkuil om jouw boodschap ter discussie te stellen. Als er inspirerend op wordt voortgeborduurd is het mooi. Zo niet: laat het gewoon rusten of richt je op de mensen bij wie de boodschap wel aankomt.

Ik ben heel benieuwd naar jouw ‘wavemaking messages’. Ik zie je voorbeeld, maar ook andere reacties graag tegemoet!

Leave a comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *