Campagnes en duurzaamheid zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Na het besef dat duurzaamheid een breed draagvlak vraagt, wordt het idee om een campagne in de organisatie te starten vaak snel geopperd. Via de Planet Me campagne van TNT, met Choose Orange als campagne voor de medewerkers, en het ambitieuze Sustainable Living Plan van Unilever, kunnen we zien hoe multinationals dit aanpakken.

Wat zijn succesfactoren voor een duurzaamheidscampagne binnen de organisatie? We kunnen veel leren van publiekscampagnes over duurzaamheid. Laten we daarom eerst eens kijken naar een paar aansprekende voorbeelden van publiekscampagnes voor duurzaamheid, die op zichzelf al heel inspirerend zijn!

Nudge is een consumentenplatform voor het verbinden, versterken en versnellen van duurzaamheidsinitiatieven. Het platform heeft een typsiche bottom-up aanpak. Er zijn al een aantal concrete projecten uit het platform voortgekomen, waaronder het tijdens het NudgeLive event gepresenteerde Holy Warming. Het aantal deelnemers van Nudge, inwoners van Nederland die zich zelf hebben aangemeld, bedraagt meer dan 15.000 en groeit dagelijks.

Voor de Wereld van Morgen is een community van de ASN Bank waarop iedereen projecten kan publiceren. Het doel van de community is om mensen bij elkaar te brengen zodat deze gezamenlijk hun duurzaamheidsinitiatieven tot een succes kunnen maken. De community telt meer dan 32.000 leden en bevat ruim 700 projecten. Deze weken is het extra druk op de community vanwege de ASN Bank Wereldprijs: alle leden kunnen hun stem uitbrengen op hun favoriete project.

Ook zijn er petities en verklaringen op internet om draagvlak te creëren en betrokkenheid zichtbaar te maken. Bijvoorbeeld het Nederland 2050 initiatief van Wubbo Ockels: een petitie voor 100% schoon en duurzaam Nederland in 2050 en de duurzaamheidsverklaring van Planet1st.

Ten slotte als illustratie campagnes die zijn opgezet rondom een specifiek thema. Bijvoorbeeld de ‘drinkwater als duurzaam alternatief’ campagnes van De Dopper en WeTapWater. In deze campagnes worden respectievelijk kraanwatertappunten en horecabedrijven waar kraanwater geserveerd wordt  door consumenten zelf op een kaart aangegeven. Deze consumenten laten hiermee zien dat ze de duurzame water filosofie van de De Dopper en WeTapWater steunen en ze dragen hierdoor bij aan waardevolle content voor de websites.

5 lessen uit publiekscampagnes voor een goede duurzaamheidscampagne binnen een organisatie zijn: 

  1. Zorg voor een herkenbare campagne, met een aansprekende naam en logo. Besteed zorg aan de branding.
  2. Laat de mensen uit de organisatie figureren in de campagne en geef ze een actieve rol. Een veel voorkomende valkuil is dat er in campagnes alleen ‘gezonden’ wordt met de achterliggende gedachte dat een fraaie boodschap en kennisoverdracht zal leiden tot gedragsverandering. De praktijk laat echter zien dat dit niet effectief is.
  3. Zorg dat draagvlak direct zichtbaar wordt door medewerkers de mogelijkheid te geven zich op een snelle en laagdrempelige manier medestander te verklaren van de campagne en dus van duurzaamheid in de organisatie. Maak deze verklaring zichtbaar voor iedereen. Goed voorbeeld doet volgen! Gebruik hiervoor een interactief platform en social media (via een intranet, of Yammer).
  4. Gebruik de campagne ook om voortgang en resultaten van je duurzaamheidsprogramma te laten zien. Alle projecten zijn waardevolle inhoudelijke content voor de campagne. En ook hiervoor geldt: hoe meer de medewerkers zelf kunnen inbrengen, hoe beter.
  5. Ga een campagne aan voor een langere tijd. Voorkom dat het een ééndagsvlieg wordt. Draag dus zorg voor continuïteit en communiceer met regelmaat.

Tot slot: meld je zelf ook eens aan bij de campagnes die genoemd worden in deze blog. En niet alleen omdat ze onze steun verdienen, maar ook om zelf te ervaren hoe het is om deelnemer te zijn en ervan te leren voor je eigen programma in je organisatie!