Onlangs hoorde ik de term ‘échte duurzaamheid’.  Ruud Koornstra  – een veel gezien spreker in de duurzaamheidswereld – noemde deze term in zijn presentatie tijdens de Oostlanddag , een ondernemersbijeenkomst in mijn regio. Hij gebruikte de term ‘echt’ als verklaring waarom destijds zijn bedrijf in groene enenergie succesvoller was dan een experiment van multinational Shell.

Ook verklaarde hij dat de sleutel naar duurzaamheid bij ondernemers ligt. Met de uitdrukking ‘rethink all’ daagde hij de ondernemers in de zaal uit om tot duurzame innovaties te komen. ‘De driver achter deze innovaties, het uitgangspunt voor elke duurzame business case is het feit dat we het samen met elkaar moeten redden op deze aarde. Deze enerzijds lastig lijkende randvoorwaarden leveren juist unieke business opportunities op’, aldus een zeer bevlogen Koornstra.

Als dit iets breder getrokken wordt, kunnen hieruit de volgende kenmerken voor échte duurzaamheid gedestilleerd worden:

  • Het heeft een diepgewortelde (ondernemers-) drive als basis.
  • Het zijn de mensen (ondernemers) die het initiëren en het verschil maken.
  • Het is gebaseerd op (business-) cases die ontwikkeld zijn vanuit een gezamenlijke zorg voor ons grootst mogelijke systeem  en meest waardevolle asset: de aarde.

Tijdens hetzelfde evenement werd regelmatig de wens en ambitie uitgesproken voor een duurzame regio. De betrokken gemeenten, ondernemers- en brancheorganisaties willen graag met de ondernemers in de regio denken over duurzaamheid. Duurzame bedrijventerreinen was een veelgehoorde term.

Is het mogelijk om een regio écht duurzaam te maken vanuit drive voor échte duurzaamheid? Waarbij er een stap verder gegaan wordt dan de voor de hand liggende incrementele, besparende maatregelen die gezamenlijk genomen kunnen worden? Een écht duurzame regio bestaat uit écht duurzame gemeenten en écht duurzame brancheorganisaties en écht duurzame ondernemingen. En binnen elke gemeente, organisatie en bedrijf is er zeker minimaal één gedreven mens die het in zich heeft om alles opnieuw te bedenken (rethink all) vanuit een duurzame optiek. Ondernemende mensen die de grootst mogelijke business case voor ogen hebben: het beter krijgen mét elkaar (quote Ruud Koornstra). De grootste uitdaging zal zijn: deze échte duurzame mensen en ondernemers binnen elke organisatie te lokaliseren en te empoweren. En ze binnen hun organisatie de ruimte laten krijgen om échte duurzaamheid tot wasdom te laten komen.

Als deze échte duurzame organisaties vervolgens slim en waardevol verbonden worden ontstaat die ‘echte duurzame regio’ vanzelf. En de faciliteiten die daarvoor nodig zijn – bedrijventerreinen, energievoorziening- volgen. Dan heeft drive en ondernemerschap bepaald hoe duurzaamheid wordt ingevuld: échte duurzaamheid.