Duurzaamheidsmanagers leiden vaak aan keuzestress. Er zijn heel veel ideeën voor activiteiten en projecten en alles doen is letterlijk te veel van het goede. Een voor de hand liggende actie is om criteria op te stellen om tot keuzes te komen. Tactisch en operationeel je programma verfijnen is natuurlijk geen verkeerde zaak.
Het is echter beter om, voordat je start met een rationeel keuzeproces, een stap terug te doen naar de visie op duurzaamheid van de organisatie. Een goed geformuleerde visie geeft namelijk richting en maakt het maken van keuzes voor activiteiten makkelijker. Vooral als de visie met hulp van zoveel mogelijk mensen in de organisatie tot stand is gekomen is het een toetssteen en anker in één. Iets waar je altijd op terug kunt vallen.
Welke elementen zorgen ervoor dat de duurzaamheidsvisie een visie is die zinvol en werkbaar is en niet een ingelijste lege huls? Hieronder volgt een opsomming van essentiële elementen van een goede visie. Ik lees hier momenteel veel over en heb me gebaseerd op boeken *) die bij mij op de werktafel liggen.
- Een visie heeft en geeft betekenis.Er wordt een kader geformuleerd dat voor iedereen helder is. In het geval van de duurzaamheidsvisie beantwoord het vragen als: Wat is onze maatschappelijke relevantie? Wat willen we bijdragen? Probeer de kern van de bedrijfsvoering te koppelen aan duurzaamheid. Ga op zoek naar een dienend perspectief en omschrijf hoe de organisatie zou moeten handelen zonder schadelijke impact te maken op aarde en maatschappij. Dit gaat een stap verder dan ‘wij willen klimaatneutraal zijn’.
- Een visie heeft een concreet einddoel in zich. Zorg dat dit een gewaagd, uitdagend, opwindend en zelfs een beetje angstaanjagend doel is (Big Hairy Audicious Goal).
- Een visie is verbindend. De visie is bij voorkeur via een breed proces in de organisatie tot stand gekomen. Wat zijn gezamenlijke doelen en waarden? Waar zit de bezieling en de ambitie die je met elkaar deelt? Wat inspireert? Streef naar een gezamenlijk commitment.
- Een visie geeft richting en zorgt voor beweging. De visie stuurt de activiteiten en zorgt ervoor dat keuzes makkelijker gemaakt worden.
- Een visie draagt bij aan continue verbetering. Hoe kan jij en de organisatie bepalen of jullie de goede kant op gaan? Wat zijn criteria waarmee de activiteiten en de inspanningen beoordeelt worden?
- Karmanomics, Wat bedrijven van het boeddhisme kunnen leren, door Kees Klomp, uitgeverij Asoka
- Nieuw Europees Organiseren, Organiseren op basis van Vakmanschap, Verbinding en Vertrouwen, door Jaap Jan Brouwer en Jaap Peters, uitgeverij van Duuren Management
- Hoe krijg ik ze zover? Draagvlak zonder Dwang, door Jan van Setten, uitgeverij Business Contact
hoi Else, ja vlak voor je laatste sessie die onderwerp van draagvlak en gedragsverandering dan weet je dan kom je heel dichtbij mijn terrein. Awarness met posters of KPI leidt niet tot gedragsverandering. Tell it, Sell it, eveneens niet, wat wel lukt is betrek de mensen. Van hoog tot laag zijn mensen wel degelijk bewust bij duurzaam ondernemen, alleen ze worden er nooit op aangesproken, laat staan om hun mening over het duurzaam inrichten van hun werkplek/wijze gevraagd. Een mooie visie/missie leidt vaak tot greenwashing als het niet “uitgedragen” wordt door de medewerkers die de organisatie een gezicht geven in het veld. Een stakker op een stafafdeling die de “duurzame” regels en technologische maatregelen door de strot moet gieten zit vaak gefrustreerd te mokken dat er zoveel kan maar niemand mee wil werken. Waarom niet gewoon een medewerkers betrokkenheid campagne…gevaren zijn dat het tot veel innovatie leidt en wellicht een cultuur verandering van echte maatschappelijke betrokkenheid door de hele organisatie heen en van onder naar boven ook nog….Bovendien heeft het zijn tijd nodig, want verandering is niet genoeg het moet geïnternationaliseerd worden. Hoeveel organisaties nu hun vinkjes op hun spreadsheets juist hebben ingevuld en een certificaat bij de muur van de entree, en dan.. back to business. We moeten van vinkjes naar vonkjes, vanuit het hoofd naar het hart en dan naar de handen. WIE ondernemerschap ook binnen de organisatie. Succes en tot snel een keer op het terras van het Veerhuis te Varik? inmiddels met gouden Green Key, vanuit het hart, vanwege de vonk, groet peter
Ha Peter,
Volledig met je eens!!
Ik begin mijn training met deelnemers te laten onderzoeken waar hun ‘vonk’ zit (ik gebruik dat woord niet, maar ik vind het een prachtige term!). En laat ze realiseren dat hierin zoveel kracht zit.
De actielijst die deelnemers na de training hebben bestaat alleen maar uit acties die te maken hebben met interactie met andere mensen.
Ik hoop snel een keer naar Varik te komen! Ik kijk er naar uit!
Groeten van Else