Waarom verduurzamen van de eigen bedrijfsvoering een must is

Het valt mij op dat bij vergaderingen over duurzaamheid vaak grappen gemaakt worden over het wel of niet duurzaam zijn van dingen in de directe omgeving.  “Moesten die notulen wel  uitgeprint worden? Zouden we niet de trap hebben moeten nemen? Dit is geen duurzaam verantwoorde koffie die hier geschonken wordt!”.  In het ultieme geval vraagt men zich af of de vergadering uberhaupt wel had moeten plaatsvinden. Misschien kon  er brandstof bespaard worden door de vergadering te vervangen door een online treffen. Als duurzaamheid aan de orde is, wordt er schijnbaar opeens goed gelet op het eigen duurzame gedrag.

Een vergelijkbaar fenomeen  zie je ook als een bedrijf een ‘groene vernieuwing’ aankondigt. Vaak zijn klanten – of andere stakeholders – er als de kippen bij om op te merken dat het bedrijf elders een groen steekje laat vallen. “Leuk dat elektrische wagenpark, maar waarom is er zoveel drukwerk gebruikt om het te promoten?”

Als men bezig is met één aspect van duurzaamheid wordt er gelijk veel breder over duurzaamheid gedacht. En uit de bovenstaande voorbeelden blijkt dat dit zowel positief als negatief kan uitpakken. Verduurzamen van de eigen bedrijfsvoering  is dus een must! De ‘kantooromgeving’ met daarin het energiehuishouding, papierverbruik, waterverbruik, brandstofverbruik etc.is een essentieel onderdeel van het duurzaamheidsprogramma van een organisatie.

Waarom is verduurzamen binnen het eigen bedrijf zo belangrijk?

Een concrete aanpak  van duurzaamheid in de bedrijfsvoering is essentieel voor bewustwording en leren. Iedereen op de werkvloer komt met verduurzaming in de eigen bedrijfsvoering in aanraking. Iedereen heeft een werkplek of maakt gebruik van andere faciliteiten. Iedereen gebruikt papier, water etc. Als duurzaamheid aan deze aspecten gekoppeld wordt, gaan medewerkers gelijk breder nadenken over duurzaamheid. Een inkoper die energie bespaart zal ook gaan nadenken over de producten die hij of zij inkoopt. Een R&D medewerker die paperless moet gaan werken, zal ook na gaan denken over duurzaamheid in productontwikkeling.

Zonder een duurzame bedrijfsvoering kan de geloofwaardigheid van de organisatie in het geding komen. Het is moeilijk verkoopbaar om bijvoorbeeld richting ketenpartners met duurzame maatregelen en afspraken te komen als de eigen huishouding qua duurzaamheid niet op orde is. Hetzelfde geldt voor boodschappen en promotie richting klanten. Zij kunnen het bedrijf van greenwashing beschuldigen. Hier geldt: Practice what you preach!

Is er een geweldig idee voor een innovatief duurzaam product? Is er een fantastische maatschappelijke partner voor een MVO-programma? Pak dit vooral op.  Maar mijn advies is om ook altijd bij de eigen bedrijfsvoering met verduurzamen te beginnen!

 

Leave a comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *