Maatschappelijk Betrokken Ondernemen niet alleen voor miljonairs

Het tijdschrift Miljonair publiceerde vandaag (21 oktober 2010) de top 30 van Gulle Gevers. Alleen al de top 10 van deze lijst doneerde het afgelopen jaar zo’n 150 miljoen euro aan goede doelen.  In vergelijking met eerdere jaren is er een grotere openheid en transparantie over de giften. ‘Filantropie is niets om je voor te schamen’, geven deze miljonairs als signaal af.

Wat ook opvalt is dat de donaties van deze miljonairs veelal in eigen goede doelen fondsen of stichtingen gestort worden. Blijkbaar willen deze miljonairs graag een directe betrokkenheid bij de besteding van het geld. Met een donatie van meer dan 100 miljoen euro is zoiets niet zo moeilijk om te realiseren. Maar je hoeft  geen miljonair te zijn  om open, transparant  en direct betrokken te doneren.

Er zijn tegenwoordig veel mogelijkheden om met een kleiner budget een betrokken en transparante bijdrage te geven aan een goed doel, bijvoorbeeld via organisaties als AKVO en 1%club.

Het geven van donaties, maar ook het verrichten van werkzaamheden door personeel bij een ‘goed doel organisatie’ wordt bestempeld met de term Maatschappelijk Betrokken Ondernemen (MBO). In vergelijking met Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO), waar diep in de bedrijfsprocessen en eindproducten ingegrepen wordt, richt MBO zich op het weggeven van financiële en sociale overwaarde.

Ik geef via mijn bedrijf regelmatig aan goede doelen. Voor mijn nieuwe bedrijfsactiviteit (Waves of Change) ben ik echter van plan om mijn Maatschappelijke Betrokkenheid een structureel invulling te geven.

Ik ben op zoek gegaan naar een project met de volgende criteria:
–    Ik wil flexibel een bedrag doneren op een moment dat mij goed uitkomt.
–    Ik wil direct de voortgang van het project, en dus de impact van mijn donaties, kunnen volgen.
–    Ik wil precies weten waar mijn geld naar toe gaat en ik wil ook over dit project kunnen vertellen en er naar verwijzen
–    Ik wil graag substantieel bijdragen, dus zoek een doel waar meerdere partijen geld inbrengen.
–    Ik wil graag transparant kunnen rapporteren over mijn donaties.
–    Het moet bijdragen aan de uitstraling van mijn bedrijf: ik zoek naar innovatie en passie en goede uitstraling

Mijn speurtocht bracht me naar een initiatief van twee vrienden die 30.000 km op bamboo fietsen afleggen om aandacht te vragen voor de mondiale watercrisis. Zij rapporteren uitgebreid over hun avonturen via diverse social media.: www.cycleforwater.com. Voor de aan hun onderneming verbonden fundraising: drinkwater voorzieningen in Guatamala, werken ze samen met AKVO.
Met deze organisaties beperk ik me niet tot doneren, maar voeg ik een mooie noot toe aan hoe ik mijn bedrijf naar buiten toe presenteer.

Het mes snijdt aan twee kanten bij Maatschappelijk Betrokken Ondernemen en dat mag!

P.S.Ik ben ervan overtuigd dat alle bedrijven in Nederland, ook de kleinere, met z’n allen makkelijk de top 30 gulle gevende miljonairs kunnen verslaan.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.