Het thema mobiliteit is een uitstekend thema voor een verduurzamingscampagne. Mobiliteit gaat iedereen aan. Iedereen komt hiermee in aanraking, want iedereen verplaatst zich. Vanzelfsprekend streven bedrijven en organisaties naar optimaal duurzaam gedrag van iedereen. Bijvoorbeeld in het geval van mobiliteit dat er meer gekozen wordt voor OV en fiets.
Maar hoe krijg je mensen nou zo ver dat ze voor een duurzame manier van verplaatsen gaan? Ik heb hierover Willemijn Brouwer, ontwikkelaar van serious game Mobilopolie geïnterviewd. Mobilopolie is een spelende manier om mensen in gesprek te krijgen over hun mobiliteitskeuzes.
Vraag aan Willemijn: Als je Mobilopolie gaat spelen met mensen in je organisatie, is dan daarna iedereen om en kiest massaal voor het OV en de fiets?
“Nee, zo werkt dat natuurlijk niet. Het gaat erom dat mensen weten dat deze opties er zijn. En dat is een startpunt. Tijdens het spelen van het spel horen mensen van anderen hoe zij omgaan met mobiliteit. We kiest er bijvoorbeeld wel voor het OV en waarom? Zo ontstaat een gesprek en wederzijdse inspiratie. En door de situaties in het spel wordt je ook gedwongen na te denken over hoe je je zelf gaat bewegen.”
En waarom is dat zo belangrijk?
“Het is een belangrijke eerste stap! Het opent ogen en maakt bewust van mogelijkheden. Door het spel te spelen brengt het de mogelijkheden dichtbij jezelf”
Waarom is het spelen van een serious game te verkiezen boven het ophangen van posters of anderen oproepen tot gedragsverandering? Want in de serious game zelf zit helemaal geen directe oproep tot duurzaam gedrag.
“Al die oproepen zijn passief. Je denkt dan niet zelf na over je eigen situatie. Je leeft je niet in en denk niet bewust na over de vraag: ‚Wat betekent dit voor mij?’ Door het spelen van Mobilopolie ben je actief bezig met je eigen mobiliteitskeuzes. Je denkt na over hoe anderen denken en handelen én over jezelf. Die keuzes hoeven niet voor iedereen hetzelfde te zijn. Juist door de verschillen wordt er geleerd!
En – niet onbelangrijk – het spelen van een serious game als Mobilopolie is leuk. Het geeft energie en een leuke groepsdynamiek. En je kunt er in een relatief korte tijd een grote groep mensen mee bereiken”
Kortom: waarom is een serious game als mobilopolie een goed idee als je keuzes wilt beïnvloeden?
Pas als je afwegingen voor gedragsverandering toepast op jezelf en op anderen kun je je écht bewust worden van het (duurzaamheids-)thema – in dit geval mobiliteit. En pas dan kun je je openstellen voor een informatiecampagne, projecten, activiteiten of maatregelen. Een serious game is dé eerste stap om te komen tot bewustwording: de basis voor draagvlak zonder dwang. Een stap die helaas veel te vaak wordt overgeslagen.